Cronica pasarii-arc

(10 reviews)
Cronica pasarii-arc - Haruki Murakami

Cronica pasarii-arc

De (autor): Haruki Murakami

4.8
(10 reviews)
Actiunea romanului debuteaza intr-o suburbie linistita din Tokyo, unde tinarul Toru Okada isi duce existenta deloc iesita din comun alaturi de sotia sa. O intimplare aparent banala – disparitia motanului familiei – da peste cap viata protagonistului, ce se vede prins in paienjenisul unei lumi fantastice, care intersecteaza in mod straniu realitatea de zi cu zi. In virtejul evenimentelor neobisnuite care se succeda ametitor, Toru Okada se vede dintr-odata nevoit sa faca fata si disparitiei misterioase a sotiei. Filmul cautarii acesteia e o serie de intilniri cu personaje care-si schimba permanent perspectiva asupra propriei existente: doua surori bizare, din care una practica prostitutia la nivel spiritual, un politician tarat psihic, o pustoaica morbida in virsta de saisprezece ani si un veteran al razboiului din Manciuria, marcat pentru totdeauna de ororile la care a fost martor.

2+1 gratis

29.95Lei

Sau 2995 de puncte

!

8
2
0
0
0

Ecaterina Pupaza 28/01/2020 18:20
Sunt fan Murakami. Recomand( fabuloasa).A detronat trilogia1Q84, Bărbați fără femei, Pădurea Norvegiană.
suntmariaaa 30/01/2021 13:38
Un personaj important al romanului este Mai Kasahara, pe care am simpatizat-o cel mai tare. Adolescenta are șaptesprezece ani și este vecină cu Toru, cel puțin la început. Pe cei doi îi leagă misterul casei aflată peste drum de ea, pentru care Toru își dezvoltă o obsesie profundă. Mai ajunge apoi să plece din cartier și să îi scrie diverse scrisori, care sincer au fost partea mea preferată din roman. Mi-ar fi plăcut mai tare să citesc despre viața ei decât despre neliniștile lui Toru, deși are și el gradul său de simpatie. Alte personaje secundare ar mai fi surorile Creta și Malta Kano, angajate inițial de Kumiko pentru a găsi motanul familiei. Cei care întregesc „echipa” de oameni care îl ajută pe Toru în atingerea scopului său sunt Nucșoară și Scorțișoară, mamă și fiu, cu povești de viață foarte interesante.
În acest roman cititorul îl întâlnește pe Toru Okada, un bărbat obișnuit, care în urma unor evenimente mai puțin obișnuite se trezește cu familia destrămată și o mulțime de întrebări.
ari.c 22/12/2020 12:45
Motto-ul pe care se bazează acest roman este, se pare, o frază ce apare repetată de câteva ori pe parcursul său: „faptele s-ar putea să nu fie reale, la fel de bine cum adevărul nu trebuie neapărat să se bazeze pe fapte„. De aici, se construiește aventura văzută din perspectiva lui Toru Okada, un bărbat în vârstă de treizeci și ceva de ani, căruia îi dispar pe rând mai întâi pisica, apoi nevasta
trandafirioana 15/12/2020 17:55
Probabil că același sentiment îl încearcă și cei care termină de citit unul dintre romanele lui Dostoievski: având în vedere că mi-a luat aproximativ o lună să închei lectura, sentimentul cu care am rămas este acela de nedumerire cu privire la necesitatea prezentării atâtor detalii lipsite de legătură cu firul narativ principal. Murakami a mixat în cele trei volume ale Cronicii, după cum bine este descris și pe coperta din spate, cam toate tehnicile literare cunoscute, ducându-ne în direcții foarte diferite și ajungând de fapt la o singură destinație. Pot spune pe de o parte că sunt dezamăgită de deznodământ, dar pe de altă parte, ar fi fost imposibil să lege toate firele narative secundare într-un mod mai potrivit.
Florina56 30/08/2020 19:54
INTRODUCEREProbabil ca acelasi sentiment il incearca si cei care termina de citit unul dintre romanele lui Dostoievski: avand in vedere ca mi-a luat aproximativ o luna sa inchei lectura, sentimentul cu care am ramas este acela de nedumerire cu privire la necesitatea prezentarii atator detalii lipsite de legatura cu firul narativ principal. Murakami a mixat in cele trei volume ale Cronicii, dupa cum bine este descris si pe coperta din spate, cam toate tehnicile literare cunoscute, ducandu-ne in directii foarte diferite si ajungand de fapt la o singura destinatie. Pot spune pe de o parte ca sunt dezamagita de deznodamant, dar pe de alta parte, ar fi fost imposibil sa lege toate firele narative secundare intr-un mod mai potrivit.ACTIUNEMotto-ul pe care se bazeaza acest roman este, se pare, o fraza ce apare repetata de cateva ori pe parcursul sau: "faptele s-ar putea sa nu fie reale, la fel de bine cum adevarul nu trebuie neaparat sa se bazeze pe fapte". De aici, se construieste aventura vazuta din perspectiva lui Toru Okada, un barbat in varsta de treizeci si ceva de ani, caruia ii dispar pe rand mai intai pisica, apoi nevasta. Pe cat de ridicol poate suna aceasta situatie, va asigur ca lucruri mult mai incredibile i se intampla acestui japonez pe parcursul celor aproximativ 700 de pagini. Are contacte cu diferite persoane, isi pierde eul, cauta solutii pentru a face bani din moment ce e somer. Care era varianta de mijloc?! Chiar aici voiam sa ajung: In Cronica Pasarii-Arc avem de fapt parte de diferite personaje care se lupta cu eurile lor interioare si tot ce urmeaza rezulta de aici. Firul narativ nu este unul propriu-zis, inafara faptului ca Toru incearca sa isi recupereze atat pisica, cat si sotia, si trece prin incercari grele pana a rezolva aceste mistere. Cititi pentru a afla cum reuseste sa faca acest lucru!PERSONAJEDaca Toru Okada este protagonistul, antagonistul il regasim sub forma cumnatului sau, politicianul de renume Noboru Wataya. Acesta din urma ii creeaza lui Toru o stare de ura profunda prin aroganta sa si puterea emanata, insa motivul pentru aceasta opozitie dintre cei doi se concretizeaza pe parcursul intamplarilor. Noboru este fratele sotiei sale, Kumiko, si are de asemenea o mare putere de influenta asupra ei. Numele sau este mentionat mult mai des decat participarea sa propriu-zisa la dialog.Un alt personaj important al romanului este Mai Kasahara, pe care am simpatizat-o cel mai tare. Adolescenta are saptesprezece ani si este vecina cu Toru, cel putin la inceput. Pe cei doi ii leaga misterul casei aflata peste drum de ea, pentru care Toru isi dezvolta o obsesie profunda. Mai ajunge apoi sa plece din cartier si sa ii scrie diverse scrisori, care sincer au fost partea mea preferata din roman. Mi-ar fi placut mai tare sa citesc despre viata ei decat despre nelinistile lui Toru, desi are si el gradul sau de simpatie. Alte personaje secundare ar mai fi surorile Creta si Malta Kano, angajate initial de Kumiko pentru a gasi motanul familiei. Cei care intregesc "echipa" de oameni care il ajuta pe Toru in atingerea scopului sau sunt Nucsoara si Scortisoara, mama si fiu, cu povesti de viata foarte interesante.Cu parere de rau spun ca absolut toate povestile de viata ale celorlalte personaje mi s-au parut mult mai interesante decat cea a protagonistului. CONCLUZIEDupa cum spuneam, aproape fiecare dintre aceste personaje sufera de confruntari interioare, in care eurile lor interioare se despart la propriu unul de celalalt, introducandu-ne intr-un fel de universuri paralele, care insa au repercursiuni si in lumea reala. Detaliile exagerate despre care vorbeam la inceput se refera tocmai la povestile de viata ale personajelor secundare, care, desi au fost fiecare incantatoare in felul sau, nu au avut vreun rol aparte in firul narativ principal. S-a insistat foarte tare pe povestirile despre Batalia de la Nomonhan si razboiul dus impotriva rusilor incepand cu anul 1945, intrucat un alt personaj secundar a jucat un rol important in desfasurarea intamplarilor de la Manciukuo, confesandu-i-se lui Toru, pentru un anumit motiv. De asemenea, Nucsoara si Scortisoara au propriile lor povesti despre acest razboi de teritoriu, care iarasi nu au un impact real asupra firului narativ.Cred ca cel mai deranjant lucru a fost tocmai pornirea celorlalte personaje de a-i oferi protagonistului intregile lor istorisiri; pe de alta parte, se creeaza anumite legaturi intre amintirile lor si prezentul lui Toru, care presupun ca vrea doar sa demonstreze ca oamenii sunt cumva interconectati si toate lucrurile se leaga intre ele in final, insa ideea nu e sustinuta de autor in mod direct. Romanul se bazeaza foarte mult si pe simboluri (ex.: profetiile, pata mov de pe obraz, "casa spanzuratilor", pasarea-arc), al caror rost de asemenea nu l-am vazut. Intreaga poveste suna mai mult ca un fel de epopee, cum de altfel este si numita de catre New York Magazine; actiunile personajelor au impact si asupra altor personaje, chiar daca nu se cunosc intre ele, iar rezultatul final schimba intreaga lume, intr-un fel. Privit din acest punct de vedere, pot admite ca Murakami a reusit sa lege detaliile istorice si fantastice foarte bine, creand o poveste de succes insa nesatisfacatoare pentru gustul meu. Am realizat insa ca toate personajele sale, cel putin din cartile citite pana acum, au in comun luciditatea cu care privesc lucrurile. Mi-a placut sa traiesc alaturi de Toru Okada fiecare zi din viata lui plina de necazuri, insa amestecarea realului cu fantasticul nu m-a lasat cu aceeasi impresie ca celelalte romane ale sale.Pe scurt, Cronica Pasarii-Arc are sens doar din punct de vedere epopeic, nu al unul roman propriu-zis;frustrarea mea a constat in faptul ca nu am reusit pe moment sa-mi dau seama de ce elementele realiste ale povestii nu duc la mijloace de actionare la fel de realiste. Cu siguranta acest lucru face parte din stilul personal al autorului, insa am ramas doar cu un sentiment profund de mila pentru Toru Okada, un personaj care efectiv nu s-a ales cu nimic dupa toate cele prin care a trecut pentru a-si implini scopul eroic. Este un roman ce presupune un stil foarte concentrat de a citi, fiindca suntem intampinati de atat de multe fire narative distincte care se tot intretaie unul pe celalalt. Il recomand deci celor care isi doresc sa porneasca intr-o lunga si fascinanta calatorie, nu neaparat in interiorul mintii umane, ci mai degraba al destinului. Categoric este o opera importanta a lui Haruki Murakami, foarte complexa, insa destul de previzibila. El ne spune mai degraba ca viata urmeaza un traseu ciclic, iar fiecare zi functioneaza pe baza principiului rasucirii unui arc.O carte despre DESTIN, istorie si pierderi. A, si tente sexuale, ca de obicei.