Maestrul din Petersburg
Cel de-al saptelea roman semnat de J.M. Coetzee, distins cu Irish Times International Fiction Prize in 1995, este o alegorie politica si in acelasi timp un pasionant si documentat portret psihologic.
J.M. Coetzee, laureat al Premiului Nobel pentru literatura, si Fiodor Dostoievski, unul din marii scriitori ai lumii. Ce au in comun? Un roman, Maestrul din Petersburg scris de primul despre viata celui de-al doilea. Dostoievski, asupra caruia se opreste o privire contemporana, este aparent un anti-erou: un barbat intre doua varste, care si-a pierdut credintele tineretii si se indreapta cu pasi repezi spre ruita fizica si spirituala. Tocmai acest barbat isi asuma insa elucidarea unui mister cumplit, pe o veche schema a datoriei si paricidului simbolic: moartea fiului sau vitreg, Pavel. Intr-o Rusie violenta si opresiva, aflata in pragul revolutiei, Dostoievski gaseste printre hartiile fiului sau o lista neagra, ceea ce confirma ascierea lui Pavel cu gruparea anarhista Razbunarea Poporului condusa de oportunistul Neciaev, chiar posibilul ucigas. Un Bildungsroman care se deruleaza in sens invers, Maestrul din Petersburg urmareste traseul psihologic al scriitorului, care, pe fondul unei stranii si contorsionate povesti de dragoste tarzii, isi descopera fiul prezent prin absenta. Revelatia din final, cand Dostoievski se vede reflectat in ochii lui Pavel prin intermediul unor povestiri ale acestuia pe tema paricidului, pune coroana de spini pe fruntea unei civilizatii aflate in pragul descompunerii. Romanul lui Coetzee lanseaza intrebari despre constiinta, luciditate si siferinta intr-un stil nuantat, deloc emfatic, chiar daca sunt filtrate mai multe epoci literare, fiecare cu raspunsurile sale.
In Maestrul din Petersburg, temele dostoievskiene - nebunia, moartea, paricidul - sunt filtrate inspirat prin sensibilitatea si ideile filozofice ale unui foarte important scriitor al secolului XXI, J.M. Coetzee. - Kirkus Reviews
O explorare provocatoare si ironica a felului in care arta se oglindeste in viata. O drama a creatiei si o anatomie a obsesiei. - Los Angeles Times
Un studiu fascinant despre misterele intunecate ale creativitatii, despre durere, relatiile dintre tati si fii si despre marile teme rusesti ale dragostei si mortii. - The Wall Street Journal
Traducere din limba engleza de Maria Berza.
Fragment din cartea "Maestrul din Petersburg" de J.M. Coetzee:
"Dosarul lui Pavel e inchis. Nimic nu-l mai retine la Petersburg. Trenul pleaca la ora opt; marti va putea sa fie la Dresda, cu sotia si copilul lui. Dar, pe masura ce se apropie ceasul, devine tot mai de neconceput ca va lua fotografiile de pe altar, va stinge lumanarea si va lasa camera lui Pavel unui strain.
Daca nu pleaca diseara, cand o sa mai plece ? "Chiria-sul etern" - oare unde-a gasit Anna Sergheievna aceste cuvinte ? Cat timp va continua sa astepte o stafie ? Doar daca aseza pe alt plan relatia lui cu femeia, pe cu totul alt plan... Dar atunci ce se va intampla cu sotia?
Mintea lui e ca un vartej, nu stie ce vrea, tot ce stie e ca ora opt ii atarna deasupra capului ca o condamnare la moarte. Il cauta pe portar si, dupa o lunga tocmeala, gaseste pe cineva care sa-i duca biletul la gara si sa schimbe rezervarea pentru ziua urmatoare.
La intoarcere, e surprins sa gaseasca usa de la camera lui deschisa si pe cineva inauntru: o femeie care sta cu spatele la el, cercetand altarul. Timp de o clipa incarcata de vinovatie, crede ca e sotia lui, venita sa-l ia acasa. Apoi isi da seama cine e si un strigat de protest ii creste in gatlej : Serghei Neciaev, in aceeasi rochie albastra si cu boneta, ca data trecuta!
In clipa aceea, Matriona intra in camera. Inainte ca el sa apuce sa spuna ceva, ea preia initiativa.
- N-ar trebui sa va furisati asa peste oameni! exclama ea.
- Dar ce cautati la mine-n camera?
- Avem tot atata drept... incepe ea cu vehementa. Apoi Neciaev o intrerupe.
- Cineva a pus politia pe urmele noastre, spune el. Face un pas mai aproape. Sper ca nu dumneavoastra.
Pe sub parfumul de lavanda, detecteaza un miros de sudoare masculina statuta. Pudra de pe gatul lui Neciaev e brazdata, iar tuleiele i se zaresc sub stratul gros.
- Asta e o acuzatie mizerabila, absolut mizerabila! Repet: ce cautati la mine-n camera ? Se intoarce spre Matriona. Si tu - tu esti bolnava, ar trebui sa fii in pat!
Ignorandu-i cuvintele, fata trage afara geamantanul lui Pavel.
- M-am gandit c-ar putea lua costumul lui Pavel Aleksandrovici, spune ea; apoi, inainte ca el sa poata obiecta: Da, poate! Pavel si l-a cumparat cu banii lui, iar Pavel i-a fost prieten!
Deschide geamantanul, scoate costumul alb.
- Uite-l! spune sfidator.
Neciaev arunca o privire rapida costumului, il asaza pe pat si incepe sa-si descheie rochia.
- Rog sa mi se explice...
- Nu e timp. Am nevoie si de-o camasa.
Isi trage bratele afara din maneci. Rochia ii aluneca in jurul gleznelor si ramane in fata lor in niste izmene murdare, de bumbac, si ghete negre, de lac. Nu poarta ciorapi; picioarele ii sunt subtiri si paroase.
Deloc stanjenita, Matriona incepe sa-l ajute cu hainele lui Pavel. Ar vrea sa protesteze, dar ce poate spune unor tineri, cand ei isi astupa urechile si se solidarizeaza impotriva batranilor?
- Ce s-a-ntamplat cu prietena dumitale finlandeza? Nu e cu dumneata?
Neciaev isi trage pe el jacheta. E prea lunga si prea lata-n umeri. Nu la fel de bine cladit ca Pavel, nu la fel de frumos. Simte o mandrie disperata fata de fiul sau. S-a dus cine nu trebuia!"
Descrierea produsului
Cel de-al saptelea roman semnat de J.M. Coetzee, distins cu Irish Times International Fiction Prize in 1995, este o alegorie politica si in acelasi timp un pasionant si documentat portret psihologic.
J.M. Coetzee, laureat al Premiului Nobel pentru literatura, si Fiodor Dostoievski, unul din marii scriitori ai lumii. Ce au in comun? Un roman, Maestrul din Petersburg scris de primul despre viata celui de-al doilea. Dostoievski, asupra caruia se opreste o privire contemporana, este aparent un anti-erou: un barbat intre doua varste, care si-a pierdut credintele tineretii si se indreapta cu pasi repezi spre ruita fizica si spirituala. Tocmai acest barbat isi asuma insa elucidarea unui mister cumplit, pe o veche schema a datoriei si paricidului simbolic: moartea fiului sau vitreg, Pavel. Intr-o Rusie violenta si opresiva, aflata in pragul revolutiei, Dostoievski gaseste printre hartiile fiului sau o lista neagra, ceea ce confirma ascierea lui Pavel cu gruparea anarhista Razbunarea Poporului condusa de oportunistul Neciaev, chiar posibilul ucigas. Un Bildungsroman care se deruleaza in sens invers, Maestrul din Petersburg urmareste traseul psihologic al scriitorului, care, pe fondul unei stranii si contorsionate povesti de dragoste tarzii, isi descopera fiul prezent prin absenta. Revelatia din final, cand Dostoievski se vede reflectat in ochii lui Pavel prin intermediul unor povestiri ale acestuia pe tema paricidului, pune coroana de spini pe fruntea unei civilizatii aflate in pragul descompunerii. Romanul lui Coetzee lanseaza intrebari despre constiinta, luciditate si siferinta intr-un stil nuantat, deloc emfatic, chiar daca sunt filtrate mai multe epoci literare, fiecare cu raspunsurile sale.
In Maestrul din Petersburg, temele dostoievskiene - nebunia, moartea, paricidul - sunt filtrate inspirat prin sensibilitatea si ideile filozofice ale unui foarte important scriitor al secolului XXI, J.M. Coetzee. - Kirkus Reviews
O explorare provocatoare si ironica a felului in care arta se oglindeste in viata. O drama a creatiei si o anatomie a obsesiei. - Los Angeles Times
Un studiu fascinant despre misterele intunecate ale creativitatii, despre durere, relatiile dintre tati si fii si despre marile teme rusesti ale dragostei si mortii. - The Wall Street Journal
Traducere din limba engleza de Maria Berza.
Fragment din cartea "Maestrul din Petersburg" de J.M. Coetzee:
"Dosarul lui Pavel e inchis. Nimic nu-l mai retine la Petersburg. Trenul pleaca la ora opt; marti va putea sa fie la Dresda, cu sotia si copilul lui. Dar, pe masura ce se apropie ceasul, devine tot mai de neconceput ca va lua fotografiile de pe altar, va stinge lumanarea si va lasa camera lui Pavel unui strain.
Daca nu pleaca diseara, cand o sa mai plece ? "Chiria-sul etern" - oare unde-a gasit Anna Sergheievna aceste cuvinte ? Cat timp va continua sa astepte o stafie ? Doar daca aseza pe alt plan relatia lui cu femeia, pe cu totul alt plan... Dar atunci ce se va intampla cu sotia?
Mintea lui e ca un vartej, nu stie ce vrea, tot ce stie e ca ora opt ii atarna deasupra capului ca o condamnare la moarte. Il cauta pe portar si, dupa o lunga tocmeala, gaseste pe cineva care sa-i duca biletul la gara si sa schimbe rezervarea pentru ziua urmatoare.
La intoarcere, e surprins sa gaseasca usa de la camera lui deschisa si pe cineva inauntru: o femeie care sta cu spatele la el, cercetand altarul. Timp de o clipa incarcata de vinovatie, crede ca e sotia lui, venita sa-l ia acasa. Apoi isi da seama cine e si un strigat de protest ii creste in gatlej : Serghei Neciaev, in aceeasi rochie albastra si cu boneta, ca data trecuta!
In clipa aceea, Matriona intra in camera. Inainte ca el sa apuce sa spuna ceva, ea preia initiativa.
- N-ar trebui sa va furisati asa peste oameni! exclama ea.
- Dar ce cautati la mine-n camera?
- Avem tot atata drept... incepe ea cu vehementa. Apoi Neciaev o intrerupe.
- Cineva a pus politia pe urmele noastre, spune el. Face un pas mai aproape. Sper ca nu dumneavoastra.
Pe sub parfumul de lavanda, detecteaza un miros de sudoare masculina statuta. Pudra de pe gatul lui Neciaev e brazdata, iar tuleiele i se zaresc sub stratul gros.
- Asta e o acuzatie mizerabila, absolut mizerabila! Repet: ce cautati la mine-n camera ? Se intoarce spre Matriona. Si tu - tu esti bolnava, ar trebui sa fii in pat!
Ignorandu-i cuvintele, fata trage afara geamantanul lui Pavel.
- M-am gandit c-ar putea lua costumul lui Pavel Aleksandrovici, spune ea; apoi, inainte ca el sa poata obiecta: Da, poate! Pavel si l-a cumparat cu banii lui, iar Pavel i-a fost prieten!
Deschide geamantanul, scoate costumul alb.
- Uite-l! spune sfidator.
Neciaev arunca o privire rapida costumului, il asaza pe pat si incepe sa-si descheie rochia.
- Rog sa mi se explice...
- Nu e timp. Am nevoie si de-o camasa.
Isi trage bratele afara din maneci. Rochia ii aluneca in jurul gleznelor si ramane in fata lor in niste izmene murdare, de bumbac, si ghete negre, de lac. Nu poarta ciorapi; picioarele ii sunt subtiri si paroase.
Deloc stanjenita, Matriona incepe sa-l ajute cu hainele lui Pavel. Ar vrea sa protesteze, dar ce poate spune unor tineri, cand ei isi astupa urechile si se solidarizeaza impotriva batranilor?
- Ce s-a-ntamplat cu prietena dumitale finlandeza? Nu e cu dumneata?
Neciaev isi trage pe el jacheta. E prea lunga si prea lata-n umeri. Nu la fel de bine cladit ca Pavel, nu la fel de frumos. Simte o mandrie disperata fata de fiul sau. S-a dus cine nu trebuia!"
Detaliile produsului