eBook Pe campul de onoare
eBook Pe campul de onoare
Bazandu-se pe cercetarea a peste 1.200 de afaceri de onoare, de la 1821 pana spre 1940, afaceri incheiate cu sute de dueluri, cartea examineaza unul dintre resorturile importante ale mecanismului social: onoarea este o adevarata obsesie, care guverneaza comportamentele si atitudinile. Aflam astfel ca multe personalitati ale timpului aud suieratul glontului, iau lectii de scrima ori participa in calitate de martori la transarea unui diferend, fie in cercul stramt si exigent al inaltei societati, fie in cercul mult mai larg al aspirantilor la consacrarea sociala.
Provocarea la duel nu este un simplu accident biografic ori consecinta unei furii de moment. Punctul de onoare - ne lamureste un martor al epocii - este produsul unei sensibilitati rafinate prin educatie si prin convietuirea intr-un mediu care pune pret pe cinste, pe curaj si pe eleganta morala. Adeptii duelului nu se percep pe ei insisi drept oameni violenti; dimpotriva, in ochii lor acest ritual este un instrument de civilizare, care presupune stima reciproca, rigoarea unei etichete si respectarea demnitatii umane.
Fragment din ebook:
Codurile de onoare sunt flexibile, multifunctionale si, departe de a fi anacronice, au fost subtil incorporate in institutiile statului modern si in politicile de masa ale epocii democratiei.
Onoarea, tema cu o prezenta semnificativa in literatura si gandirea occidentala incepand de la Homer, are o valoare instrumentala, cultivand "respectul ce motiveaza sau constrange membrii unui grup de egali". Asadar, atasamentul fata de onoare poate indeplini functii de socializare.
Urmandu-l pe Max Weber, Ute Frevert subliniaza ca onoarea este un fenomen esentialmente colectiv; fiecare grad social sau grup are propria notiune de onoare, asumata si urmata de toti cei care apartin grupului; aceasta onoare de grup pune presiune pe fiecare membru; de asemenea, conduce la unificarea si intarirea legaturilor dintre membri. In acelasi timp, Frevert supune atentiei si viziunea lui Georg Simmel: functia particulara consta in capacitatea de a insufla individului convingerea ca mentinerea onoarei este cel mai sincer si, finalmente, cel mai profund interes personal. Individul care cultiva apararea onoarei personale priveste acest fapt ca esential pentru binele sau, dar in realitate el reprezinta datoria sa sociala.
Relatia onoarei cu moralitatea nu se dezvolta in mod exceptional, ci devine functia centrala a individului care se identifica cu un grup.
Descrierea produsului
Bazandu-se pe cercetarea a peste 1.200 de afaceri de onoare, de la 1821 pana spre 1940, afaceri incheiate cu sute de dueluri, cartea examineaza unul dintre resorturile importante ale mecanismului social: onoarea este o adevarata obsesie, care guverneaza comportamentele si atitudinile. Aflam astfel ca multe personalitati ale timpului aud suieratul glontului, iau lectii de scrima ori participa in calitate de martori la transarea unui diferend, fie in cercul stramt si exigent al inaltei societati, fie in cercul mult mai larg al aspirantilor la consacrarea sociala.
Provocarea la duel nu este un simplu accident biografic ori consecinta unei furii de moment. Punctul de onoare - ne lamureste un martor al epocii - este produsul unei sensibilitati rafinate prin educatie si prin convietuirea intr-un mediu care pune pret pe cinste, pe curaj si pe eleganta morala. Adeptii duelului nu se percep pe ei insisi drept oameni violenti; dimpotriva, in ochii lor acest ritual este un instrument de civilizare, care presupune stima reciproca, rigoarea unei etichete si respectarea demnitatii umane.
Fragment din ebook:
Codurile de onoare sunt flexibile, multifunctionale si, departe de a fi anacronice, au fost subtil incorporate in institutiile statului modern si in politicile de masa ale epocii democratiei.
Onoarea, tema cu o prezenta semnificativa in literatura si gandirea occidentala incepand de la Homer, are o valoare instrumentala, cultivand "respectul ce motiveaza sau constrange membrii unui grup de egali". Asadar, atasamentul fata de onoare poate indeplini functii de socializare.
Urmandu-l pe Max Weber, Ute Frevert subliniaza ca onoarea este un fenomen esentialmente colectiv; fiecare grad social sau grup are propria notiune de onoare, asumata si urmata de toti cei care apartin grupului; aceasta onoare de grup pune presiune pe fiecare membru; de asemenea, conduce la unificarea si intarirea legaturilor dintre membri. In acelasi timp, Frevert supune atentiei si viziunea lui Georg Simmel: functia particulara consta in capacitatea de a insufla individului convingerea ca mentinerea onoarei este cel mai sincer si, finalmente, cel mai profund interes personal. Individul care cultiva apararea onoarei personale priveste acest fapt ca esential pentru binele sau, dar in realitate el reprezinta datoria sa sociala.
Relatia onoarei cu moralitatea nu se dezvolta in mod exceptional, ci devine functia centrala a individului care se identifica cu un grup.
Detaliile produsului