Consiliere  educationala este rezultatul  dintre doua categorii de circumstante  favorabile: cresterea  lumii in care traim si spatiul permisiv de pe  piata cartii cu privire la consiliere in general si mai ales la  consilierea educationala. Intilnirea dintre aceste doua tipuri de  circumstante a fost asigurata de preocuparile mai vechi pe care le-am  avut in legatura cu activitatile bazate pe ajutorul psiho-uman, cu  cercetarile doctorale cu privire la terapia timiditatii si cu pasiunea  pentru psihoterapie. 
            
            Daca lumea devine din ce in ce mai complexa, dar si mai problematica si  contradictorie, educatia - consideram noi - este chemata sa raspunda din  ce in ce mai adecvat acestor transformari, mai mult sa le anticipeze si  sa pregateasca subiectii educationali pentru asimilarea lor in mod  activ si creator.
            Pina in decembrie 1989, aceasta misiune a educatiei nu implica si  dimensiunea consilierii subiectilor educationali cu privire la efectele  negative ale transformarilor sociale asupra persoanei sau grupului  datorita caracterului politic-dictatorial al conducerii de partid si de  stat, exercitat asupra educatiei si a scolii.
            Orientarea scolara si profesionala (O.S.P.) avea, ca intregul invatamint  de altfel, un caracter politic, formal, fiind centrata pe infaptuirea  directivelor politice, mai mult pe uniformizarea personalitatilor decit  pe individualizarea si valorizarea maximala a creativitatii individuale  si de grup.
            Eliberata de constringerile politice, educatia isi descopera in mod  necesar si dimensiunea sa de consiliere in interactiune cu cea de  informare si formare a personalitatii umane, cu cea de mediere a  transformarilor sociale, cu cea de gestionare si solutionare a  problematicii educationale.
            Planurile cadru ale invatamintului romanesc dupa 1995, cind este  publicata noua Lege a invatamintului, introduc o noua disciplina scolara  , incepind de la clasa I pina la clasa a XII-a. Dar desi in felul  acesta scoala raspunde in mod adecvat si practic nevoilor sociale de  consiliere printr-o noua disciplina de invatamint, aceasta este inclusa  in ceea ce se numeste , iar multe scoli renunta la ea sau o asimileaza  cu dirigentia.
            La nivel universitar este introdusa la facultatile cu profil psihologic,  sociologic, pedagogic, de asistenta sociala, o noua disciplina  universitara - Consilierea. Centrele interscolare de consiliere si  orientare, Institutul de Stiinte ale Educatiei, Centrele de orientare  profesionala din cadrul Universitatilor de stat sau particulare incep sa  se preocupe tot mai mult de problematica consilierii scolare,  vocationale, profesionale si chiar educationale.
            Cu toate acestea, cercetarea stiintifica cu privire la consilierea (educationala) este inca deficitara. 
            
            Lucrarea doamnei Elena Dimitriu-Tiron completeaza lista destul de  restrinsa a lucrarilor stiintifice romanesti din domeniul consilierii  educationale si vine in intimpinarea cererii crescinde de astfel de  informatii din partea profesorilor, elevilor si parintilor. Combinind  informatiile dintr-o bibliografie reprezentativa pentru domeniul abordat  cu experienta dobindita de-a lungul mai multor ani prin practicarea  psihoterapiei si consilierii, autoarea reuseste sa puna la dispozitia  celor interesati o lucrare care,  in egala masura, le va stimula  reflexiile teoretice asupra celor mai importante probleme care apar in  cimpul educational si-i vor orienta in realizarea unor interventii  practice eficiente.
            prof. dr. Ion Dafinoiu
            
            
            Aria de interes a lucrarii elaborata de doamna Elena Dimitriu-Tiron nu  se limiteaza doar la pregatirea studentilor viitori profesori in  metodologia consilierii sau la perfectionarea consilierilor in functie.  Aceasta carte satisface interesul informational al tuturor celor care in  calitate de formatori, parinti, cerc de prieteni, persoane publice,  manageri si oricare dintre membrii societatii sint preocupati de  perfectarea omului in relatiile sale inter-sociale.
            prof. dr. Ioan Strachinaru
            
            
            Nevoia fundamentala de a ajuta din punct de vedere psihologic sau  educational semenii se manifesta in dorinta de a-i ajuta, aceasta  evolueaza in interesul pentru problemele educationale si suferintele  psihologice ale celorlalti, putindu-se transforma in adevarate aspiratii  profesionale sau definind chiar idealul uman de a contribui la  dezvoltarea sanatatii psihice si educationale a oamenilor.
            conf. dr. Elena Dimitriu-Tiron