Sasenka

De (autor): Simon Sebag Montefiore

5
(3 reviews)
Sasenka - Simon Sebag Montefiore

Multe romane mari s-au scris despre consecintele catastrofale ale utopiilor implementate ca proiect social, despre ideologiile politice si totalitarismele secolului XX, despre puterea lor de seductie, fanatismul, aparenta maretie si capacitate de a inspira si a solidariza masele dar si de a construi o realitate tragica si generatoare de suferinta. Fie ca au fost alcatuite intr-o cheie simbolica, distopica, fie ca au imbracat un caracter documentat istoric, reasambland atmosfera unei epoci, romane precum Ferma animalelor, 1984, Minunata lume noua, Singur in Berlin, Pentru un sac de oase si multe altele raman si astazi inspaimantatoare, veritabile avertismente pentru orice generatie care are o incredere mult prea mare in posibila disponibilitate a omului de rand de a renunta la individualitatea sa si la libertatea de alegere.

Cea mai convingatoare formula narativa care sa reflecte falimentul ideologic al regimurilor totalitare ramane, cred eu, aceea de a infatisa contrastul dintre aspiratii si realitate, de a arata, prin mijloace narative faptul ca sistemele totalitare sunt in esenta canibalistice, ca isi devoreaza chiar si adeptii devotati, daca interesele locale (a se intelege interesele politice ale unor lideri megalomani) o cer. Ideologia devine un pretext care slujeste unei ierarhii instalate la putere, pentru care orice amenintare personala (fie ea reala, fie inchipuita), orice suspiciune se pedepseste cu o condamnare din oficiu care poate fi inscenata pana la capat. Este formula narativa pe care mizeaza si romanul uluitor al lui Simon Sebag Montefiore, intitulat Sasenka.

O poveste condusa cu fler de roman politist, centrata pe un mister de familie, pe recuperarea trecutului unei generatii decimate de stalinism si comunism (asa cum vor afla cititorii, in mod curios, pentru multe familii din anii 90, din fosta Uniune Sovietica, aflarea adevarului despre parinti, despre fratii si rudele imprastiate de regimul terorii s-a dovedit inca o tema tabu). Segmentat in trei parti, fiecare desfasurandu-se intr-un alt deceniu al secolului XX, romanul lui Montefiore urmareste ascensiunea si decaderea protagonistei care da si titlul povestii. Sasenka, fiica unui baron bogat din Imperiul Tarist, aflat in momentele critice de declin, in apropierea finalului Primului Razboi Mondial, refuza lumea plictisitoare livrata de pensionul de fete, cu superficialitati, dansuri, broderii si decolteuri si se arunca pasional in luptele subterane conduse de bolsevici. Partizana rosie, increzatoare in noile forte ale istoriei care sa puna capat decadentei si polarizarii sociale, Sasenka se pune in slujba unchiului sau, un colaborator direct al lui Lenin si intra in vizorul politiei secrete tariste, Ohrana, a unui anchetator alaturi de care va trai o inselatoare poveste de dragoste. Sasenka e mandra insa, ca o bolsevica virtuoasa si dedicata sa indure barbariile inchisorii si tortura in numele partidului in care crede.

A doua parte o surprinde pe aceeasi Sasenka, in rolul femeii model a noii oranduiri sovietice, in a doua jumatate a teribililor ani 30, imediat dupa consumarea uneia dintre succesivile dezlantuiri ale terorii staliniste. Casatorita cu un activist inalt din Ministerul de Interne (de fapt din politia politica), cu doi copii sanatosi si frumosi, o servitoare loiala a regimului la un ziar dedicat gospodinelor sovietice, Sasenka pare sa aiba viata perfecta (il are chiar si pe Stalin musafir acasa, care, in eleganta sa animalica combinata cu o prestanta taraneasca si o judecata cumpanita, isi permite sa para bonom si relaxat). Aparentele sunt insa inselatoare, iar o aventura cu un scriitor popular o va scoate pe Sasenka din amortirea retetata in care s-a obisnuit si o va face sa simta un alt gust al vietii contrar aspiratiilor de partid. Este momentul culminant in care viata cuplului model se prabuseste si bratul ferm al represiunii staliniste se intinde spre a-i scutura chiar si pe cei mai pretuiti si vechi sustinatori. Intrati in vizorul anchetelor lui Beria, neinduratorul si infricosatorul sef al NKVD-ului, Sasenka si sotul ei isi vor vedea credinta in nobletea comunismului zguduita de brutalitatea tehnicilor de tortura si presiunilor de marturisire a unor vine false.

Care este motivul prabusirii lor si a repozitionarii lui Stalin fata de acest cuplu odata apreciat si cu state vechi in partid, va ramane sa descoperiti, impreuna cu personajul din ultima parte a cartii care incearca sa recompuna, in arhiva KGB-ului istoria tragica a acestei familii spulberate de forta persecutiei. Simon Sebag Montefiore ofera o panorama de epoca impachetata intr-o poveste cu iz detectivist. In fapt, nu este o dozare a suspansului de dragul divertismentului: pana aproape de ultima pagina, cititorul va trai spaima si confuzia Sasenkai si a sotului acesteia, nefiind clar care este motivul pentru care fidelii comunisti cad in dizgratie si sufera cele mai cumplite torturi. Nu e vorba asadar de o enigma politista care ne starneste curiozitatea, ci de insusi spiritul vremurilor: confuzia si disperarea in fata unei vinovatii de care nu esti convins dar pe care trebuie sa o marturisesti (marturisirea echivalnd de fapt cu o sinucidere lenta). Montefiore ne trece prin decadele secolului XX cu lejeritate dar cat se poate de convingator – de la Sankt Petersburgul din 1916, cufundat intr-o bezna arctica si sumbra, in care se simte mirosul de petrol, balega si tigari, ecourile nihilismului, pulberea maniei muncitorilor disperati, curtea decazuta a tarului, la Moscova anilor 30, inundata de propaganda si scribi secatuiti de inspiratie, cu paradele fastuoase si nonpersoanele din beciurile amenintatoare de langa Kremlin si mai apoi in capitala Rusiei din anii 90, aflata intr-o profunda criza de identitate, in care se amesteca asiaticii, americanii, prostituatele si oligarhii. Figuri istorice precum Stalin sau Beria sunt introduse in doze potrivite in poveste, suficient cat sa-ti dea senzatia de omnipotenta si imprevizibilitate (nuanta glasului, ridicarea din sprancene pot schimba sentinta unui condamnat), iar nenumaratii ofiteri care se interpun intre ei si zidurile pe care le vor descoperi Sasenka si sotul ei desavarsesc atmosfera apasatoare.

Povestea lui Montefiore este despre povara memoriei, despre o arheologie a unei familii si a adevarului care doare si elibereaza in acelasi timp, despre felul in care calaii devin salvatori si prietenii dusmani, despre trecutul capabil sa otraveasca prezentul, despre felul in care tacerea, discretia si paranoia exersate ani de-a randul ajung sa devina coduri de conduita pentru supravietuitorii totalitarismului. Dincolo de ironia sortii, de faptul ca Sasenka ajunge sa fie inchisa de doua ori, de o parte si de alta a baricadei, fara sa isi schimbe simpatia ideologica, fapt care evidentiaza perversitatea astronomica a stalinismului, o raza de optimism strabate, pe undeva, intunecatul si coplesitorul roman al lui Montefiore: intr-o lume schingiuita de tortionari si executanti orbi ai unui regim imprevizibil si apasator care distruge caracterele, incurajeaza oportunismul si ignora loialitatea, cativa oameni simpli, prin contributia lor aparent minora si insignifianta in a sustine urmasii unei familii doborate de istorie, dovedesc in cele din urma ca iubirea de semeni supravietuieste chiar si celor mai groaznice vicisitudini, torturi si inchisori.

Sasenka

De (autor): Simon Sebag Montefiore

5
(3 reviews)
De la autorul bestsellerurilor Ierusalim si Intr-o noapte de iarna.
O poveste zguduitoare despre pasiune si tradare, descoperita in arhivele secrete KGB

Iarna lui 1916: Sankt Petersburg. Rusia e in pragul revolutiei. In fata Institutului Smolnii pentru Fete din inalta Societate, Sasenka, fiica de doar saisprezece ani a baronului Zeitlin, este asteptata de catre guvernanta sa, dar si de politia secreta a Tarului... Frumoasa si apriga, Sasenka este captivata de noua ideologie bolsevica si intra in jocul periculos al conspiratiei si seductiei. Douazeci de ani mai tarziu, e casatorita cu un membru de seama al partidului comunist si are doi copii. Insa idila interzisa cu un scriitor are consecinte devastatoare pentru familia sa.

Aceasta saga surprinde atat zbuciumul unei elite bolsevice cazute in dizgratie, cat si paradoxurile istoriei pe care avem impresia ca o cunoastem. - The Independent

Cu frumusetea ireala, cu distinctia care trece dincolo de avere sau clasa sociala si cu idealurile sale sincere care au costat-o atat de mult, Sasenka reuseste sa ne cucereasca definitiv. - The Spectator

Montefiore se dovedeste a fi un povestitor inegalabil, cu un stil precis, care te marcheaza. - Wall Street Journal

-5%

56.05Lei

59.00 Lei

Cel mai mic pret din ultimele 30 de zile: 56.05 lei

Sau 5605 de puncte

!

3
0
0
0
0

BUHOCIU MIRELA LUIZA 29/03/2021 00:00
L-am descoperit pe Montefiore citind " Intr-o noapte de iarna". Cartea mi-a placut atat de mult incat am citit si Sasenka. Sasenka este un roman la fel de bun pe care il recomand. Destinul tragic al Sasenkai, fiica baronului Samuil Zeitlin, te impresioneaza. In iarna anului 1916, la Sankt Petersburg, Sasenka este captivata de ideologia bolsevica.Dupa 20 de ani, este casatorita cu un membru de seama al partidului comunist si are 2 copii. Insa idila cu scriitorul Benia Golden declanseaza dezastrul pentru ea si familia ei.