Ssm.20

Membru din 17/04/2020

6

20

de review-uri

Consideratii despre Franta - Joseph De Maistre

Ciudata editie, nu este scris traducatorul si nici anul publicarii, a trebuit sa le caut pe site-ul editurii; apoi, scrisul e nefiresc de pal, ca si cum a fost imprimat alb-negru un text scris cu verde. Dar el e, Joseph de Maistre, inconfundabil. Acela care nu l-a intalnit niciodata pe om, cum scrie chiar in aceasta carte. Nu e doar inca un conservator furios pe revolutia franceza; vremurile acelea, indeosebi ale dictaturii iacobine, sa zicem ca predispuneau la resentimente fata de promisiunile liberalismului clasic. Ci acesta este el insusi - stramosul anti-democratilor de pretutindeni, de la fascistii interbelici la etnonationalistii postbelici si la populistii de azi. Gasim atat vechea tehnica a specularii politice a credintei religioase, cat si intuitia eficientei fake-news-ului contemporan in manipularea marilor decizii politice populare. Si aceeasi staruinta, ca si azi, de a compromite ceea a ajuns intre timp sa se numeasca democratie liberala, prin raportarea convenabila la ceea ce falsii democrati pretind ca este. Si mai gasim o obsesie crunta pentru istorie - pretentia de a prezice viitorul pe baza istoriei. Nu m-am gandit pana cum ca "legile istoriei" din comunismul "revolutionar" isi aveau sursa in conservatorismul reactionar. Acest manifest al unui regalist frustrat, privit prin prisma descendentei sale ideologice, pare mai degraba o luare de cuvant la sfatul dracilor. Parca-i vedem cum luau aminte la vorbele inflacarate ale lui Joseph de Maistre spre a inspira apoi generatii intregi de manipulatori ticalosi, pana in ziua de astazi. De aceea, textul are ceva fascinant. Altfel, in continut, e o mizerie.

2023-06-06 11:00:28

0

Istoria evreilor in terile noastre - Nicolae Iorga

Un exemplu de istorie partizana, scrisa intr-un limbaj etno-nationalist care nu surprinde la Iorga, plin de citate denigratoare despre evrei, reproduse fara vreun comentariu critic. Prin citate necontrazise si nici macar nuantate, autorul confirma antisemitismul sau caracteristic, incorporat intr-un sovinism confundat, din nefericire, cu patriotismul. Sigur, un antisemitism relativ moderat, care nu a atins cotele de dementa ale ucigasilor sai, dar orisicat unul solid. Insa lucrarea merita citita de publicul cu inclinatii intelectuale, pentru a studia tehnicile de manipulare a istoriei si cheia descifrarii acestora. Poate astfel va inceta pacatul generalizarii si cel al reducerii demnitatii individuale la incarcatura de prejudecati atasate cate unui grup etnico-religios. Din pacate, nu este o editie critica. Un autor contemporan incearca sa ne convinga, intr-o prefata alambicata, ca "Istoria..." aceasta nu este un text antisemit. Bineinteles ca este un text antisemit, si inca unul de propaganda, intrucat nu face decat sa reproduca o sumedenie de prejudecati si injurii spuse de-a lungul timpului la adresa evreilor, fara nicio critica si in scopul vadit de a-i denigra si a combate dreptul lor la o cetatenie romana egala. Mi-as fi dorit un comentariu critic, inclusiv cu privire la rabatul major de la integritatea academica practicat aici de Iorga. De exemplu, tot repeta eternele reprosuri antisemite privind presupusa reticenta fata de munca, fara a expune faptul elementar ca legatura evreilor cu pamantul a fost grevata de interdictia de a avea pamant. Dar altfel, Iorga considera normal si ca erau considerati straini, si ca nu erau cetateni romani, si ca nu aveau pamant, si ca erau mereu expulzati in masa de tiraniile vecine. De la compromisul moral se ajunge astfel la compromisul istoric, care il intretine cu si mai multa forta pe cel moral. Am citit-o cu titlu de act de penitenta, in speranta ca pacatele inaintasilor vor ramane in strafundul istoriei.

2023-06-04 07:27:52

0

Cugetari - Blaise Pascal

Cugetari - Blaise Pascal

Trebuie citita, macar pentru emotia de a descoperi, la fata locului, pariul lui Pascal, o celebra eroare logica bazata pe ignorarea premisei reale ca omul nu se confrunta doar cu dilema daca sa creada sa nu in Dumnezeu, ci si cu inerenta diversitate religioasa care multiplica enorm variantele "dilemei", astfel incat orice calcul devine dezavantajos, iar religia se dovedeste o chestiune in mod esential de credinta. Dincolo de asta, e nevoie de rabdare, intrucat textul e destul de chinuitor. Cum scrie TS Eliot in prefata, Pascal e un credincios foarte inteligent. Dar asta nu-l impiedica sa foloseasca tehnici retorice destul de discutabile care, din nefericire, ocupa mult din text. Dar pe alocuri sunt si idei profunde si valabile, de dragul carora spun ca nu poti sa te invarti pe larga filosofie fara sa citesti, vreodata, cand ai timp si rabdare, cugetarile lui Pascal.

2023-05-17 10:49:50

0

Summa theologica Vol.2 - Toma din Aquino

Un eveniment editorial major, astept cu nerabdare si ultimul volum. Scrisul lui Toma din Aquino e impresionant. Se poate vedea cum scolastica nu a avut, in fapt, decât o limita - tezismul religios, care era impus politic, astfel incat ea s-a dezvoltat, recuperand filosofia antica, atat cat s-a putut si a creat reperele pentru avantul modern al cunoasterii si al argumentatiei stiintifice. Toma a discutat despre religie ca si cum ar fi discutat despre stiinta, afirmand implicit primatul ratiunii inclusiv printre randurile despre credinta. Posteritatea, a carei gandire si exprimare este mult mai libera, poate aprecia aceasta mutatie a accentului de la credinta la ratiune, precum si efortul elitei intelectuale din epoca propriu-zis medievala, din care Toma a facut parte, de a lasa in urma cel putin o metoda de cercetare care sa rodeasca mai tarziu, in conditiile in care ideile de fond erau cenzurate.

2023-05-17 10:33:41

0

Opera integrala Vol.3 - Platon

Opera integrala Vol.3 - Platon

Ce aș putea scrie aici despre Platon... Abia aștept volumele următoare.

2022-12-04 12:00:11

1

Fragmentele stoicilor vechi. Vol.1: Zenon si discipolii lui Zenon - Hans von Arnim

O antologie foarte utilă de referiri la texte sau ziceri atribuite lui Zenon și unor discipoli ai săi, care trebuie luate evident sub rezerva că cei care le-au citat au făcut-o corect, mai ales că pe vremea respectivă citarea se făcea din memorie... Nu reiese că vor fi traduse și volumele II și III, deci avem toate șansele să rămânem cu volumul I.

2022-01-02 09:00:11

0

Democratia deconstitutionalizata - Dan Claudiu Danisor

Apreciez lucrările lui Dan Claudiu Dănişor, inclusiv pe aceasta, îndeosebi pentru modul admirabil în care susţine libertatea individuală, sub diversele ei forme, ca şi pentru depăşirea limitelor pozitivismului si deschiderea faţă de valorile democraţiei liberale.

2021-03-03 09:00:01

0

Arta oratoriei - Cicero

Arta oratoriei - Cicero

O cărticică despre structura şi anumite variante ale discursului, cu accent pe discursul judiciar. Pentru standardele comunicării de azi, s-ar spune că e vorba in principal despre un tip de discurs destinat unui public educat, apt să urmărească o succesiune amplă de idei, iar nu publicului de rând, capabil să primească doar forme minimale de comunicare, prin sloganuri, lozinci şi emoticoane. Alte vremuri.

2021-03-03 09:00:01

1

Eseu despre liberul arbitru - Arthur Schopenhauer

Esential in studiul teoriei libertăţii, pentru intelegerea subtilei diferente intre dorinta si vointa, in ceea ce priveste formarea opiniei, ca si pentru aprofundarea tezei fictivitatii liberului arbitru.

2021-03-01 09:00:01

0

Principiul proportionalitatii - Teodor Papuc

E o carte bună, pentru o lucrare juridică, oferind repere interesante si actuale ale jurisprudenţei CEDO. Trecem peste exprimarea ciudată "Curtea de la Strasbourg" in loc de CEDO, ciudată pentru că, dincolo de faptul că toată lumea ştie că CEDO e la Strasbourg, expresia pare a evoca latura străină, în loc de cea internaţională (adică practic şi a noastră), a acestei instanţe, care nu este decât un mijloc de cooperare dintre state, la care ele au aderat liber. Dar această deficienţă din titlu nu se reflectă în textul cărţii, care e scrisă profesionist si care de aceea merită studiată. Chiar dacă subiectul nu e nou si nici surprinzător, cartea este un eveniment al literaturii juridice in limba română.

2020-12-01 02:09:10

0

Cuvant hotarator privind stabilirea legaturii dintre filosofie si legea revelata - Ibn Rusd

E prima lucrare a unui învăţat islamic medieval pe care am citit-o si am fost incântat. Faptul că legea revelată impune cercetarea filosofică e un gând magistral. M-aş bucura să mai am acces la lucrări din aceeaşi categorie, deşi înţeleg că traducerea e o întreprindere dificilă.

2020-12-01 01:54:10

0

Legile morale si politice - Pitagora

Legile morale si politice - Pitagora

Textul conţine o mulţime de idei folositoare în domeniul ştiinţelor sociale. Multe sunt absolut fermecătoare prin expresivitatea lor. Trebuie totuşi menţionat că el reproduce o culegere apărută în Franţa sfârşitului de secol 18 (tomul 6 din Călătoriile lui Pitagora...), nu tocmai transparent alcătuită, în sensul că nu se indică, în concret, sursele fiecărei "legi". Pitagora însuşi nu a scris nimic şi cu atât mai mult nu a scris această carte, care este menită doar să reproducă mediat latura politică a filosofiei sale. Ar fi fost necesară o prefaţă care să explice sursa textelor sau măcar traducerea prefaţei culegerii lucrării franceze. Aceasta cu atât mai mult cu cât unele "legi" sunt într-o concordanţă frapantă cu unele idei ale Revoluţiei franceze, cum este aceea a neîncrederii în asociaţii sau corporaţii.

2020-11-05 12:54:45

2

Manualul si fragmente - Epictet

Manualul si fragmente - Epictet

Cartea conţine două traduceri ale celor două texte, dintre care cea a lui Constantin Fedeleş este, în opinia mea, considerabil mai expresivă. Am găsit multe dintre reperele filosofiei stoice din perioada romană, pe care o reprezintă autorul şi despre care ştim că a influenţat formarea modului în care am fost învăţaţi să gândim.

2020-11-05 12:39:45

0

Istoria Bisericii Romanesti 1+2 - N. Iorga

E o carte de referinţă, care merită citită, dar care din nefericire suferă din două perspective. În primul rând, autorul nu e suficient de detaşat de subiect pentru a garanta obiectivitatea judecăţii istorice. Sunt multe aprecieri subiective şi mai toate în cheie etnic-naţionalistă. Din această cauză, parcă simţi instantaneu nevoia să verifici multe dintre faptele relatate, mult mai intens decât în cazul literaturii istorice obişnuite. În al doilea rând, foarte multe fapte sunt spuse în treacăt, cu insuficientă aplecare, deşi nevoia de detaliere se face simţită. Deci, o carte care rămâne respectabilă din cauza reputaţiei autorului, dar care lasă multe "puncte-puncte" care se cereau completate chiar de autor.

2020-10-21 12:39:57

1

Stat si Biserica in Vechea Romanie intre 1821-1925 - Paul Brusanowski

O abordare obiectivă a relaţiei, Tarii Româneşti, Moldovei, Principatelor Unite şi apoi României cu Biserica Ortodoxă Română, înainte si după recunoasterea autocefaliei. Ajută la înţelegerea caracterului uneori contradictoriu al acestei relaţii in prezent, intre preferentialism şi imixtiune.

2020-10-21 11:39:57

0

Ciocnirea civilizatiilor si refacerea ordinii mondiale - Samuel P. Huntington

Deci am citit-o pe toată. Nu m-a convins deloc cu privire la existența civilizatiei zise "ortodoxe", excluderea ei din civilizatia occidentală fiind artificială si motivata ideologic de ideea adversității dintre ruși și americani, supravietuind sfârșitului razboiului rece. De altfel, impartirea lumii pe baze religioase, promovata in toată cartea, pare cam obsesivă si menită să hraneasca anxietatile identitare americane.

2020-07-03 08:20:16

0

Despre fiinta si esenta - Thoma D’Aquino

O scurtă expunere bazată pe Aristotel şi Avicenna, din vremea când teologia şi filosofia nu se separaseră cum urma să se intample in secolele următoare, prin marginalizarea celei din urmă. O dovada clară ca la inceput ele formau o unitate şi un mic argument că teologia nu este nici astăzi altceva decât tot filosofie.

2020-06-10 07:00:06

0

Despre spiritul legilor - Montesquieu

Despre spiritul legilor - Montesquieu

Lectură obligatorie despre ideile începătoare ale democraţiei, despre cum se prefigura lumea civilizata atunci cand nu exista. Un prilej si de a cugeta despre masura in care inca ne raportam la conceptii preiluministe despre putere sau despre libertate, dar si despre cea in care iluminismul insusi s-a pozitionat in cadrul eternei dispute privind subordonarea dintre individ si stat. Cedeaza interesul individului in fata celui al statului? Nu cumva cedează mai degrabă interesele unora decât ale altora? Preocuparea în legătură cu o bună organizare a societăţii nu o fi în principal despre o repartizare convenabilă a puterii şi prea puţin despre egalitate si fraternitate? Nu ştiu, mai citim şi mai vedem.

2020-06-10 04:15:44

0

Imaginariile politicului - Jean-Jacques Wunenburger

O carte minunată despre exploatarea politică a mitologiei sociale si istorice, din care transpare ideea intemeierii politicii pe imaginarul colectiv. Poate pentru ca societatea nu are o conştiinţă, ci doar membrii ei, iar mintile lor sunt imposibil de pus de acord, asa-zisa constiinta colectiva nu poate opera decât cu repere imaginare.

2020-06-10 02:45:44

0

Istorie si mit in constiinta romaneasca - Lucian Boia

Despre nevoia de integritate in istoriografie, prin raportare la spiritul prezentului. Succesiunea de prezenturi istorice generează o istorie a variantelor istorice, in care se valorifică selectiv ceea ce serveste politicii momentului. Sub acest aspect, cartea e lămuritoare, cum e si in privinta nevoii de a spune totusi adevarul. Dar autorul nu teoretizează, cel puţin nu suficient, ce e mitul istoric si cum se deosebeste el de falsul istoric, pentru ca e evident că nu e totuna. Nu rezultă nici dacă un adevăr istoric poate constitui in acelasi timp un mit istoric. Mai cercetăm.

2020-06-10 02:15:45

0