patrascu88

Membru din 12/08/2009

1

17

eBook Femei singure - Cesare Pavese

eBook Femei singure - Cesare Pavese

Incheierea trilogiei La Bella Estate a lui Pavese ne prezinta Italia de dupa cel de-al doilea razboi mondial, cu pozitia mult mai importanta in societate detinuta de femei, cu vestigiile vechii aristocratii nordice, cu ridicarea noilor clase de muncitori si intreprinzatori si desigur cu obsesia sinuciderii. Dincolo de tehnica literara impecabila, de personajele creionate dintr-o fraza, de jocul permanent al perspectivelor, ceea ce defineste acest roman este sentimentul inutilitatii existentei si actiunii. Scris intr-o perioada scurta de timp, intre 17 martie si 26 mai, 1949, Tra Donne Sole ( un titlu ceva mai complex decat Femei Singure ) beneficiaza de o pregnanta unitate stilistica ce il transforma intr-o mica bijuterie literara. A fost ecranizat de Michelangelo Antonioni in 1955 sub titlul Le Amiche.

2023-08-02 12:05:13

0

eBook Istorie si cultura istorica in Occidentul medieval - Bernard Guenee

O lucrare remarcabila despre nasterea istoriografiei. Cu o metoda si o perseveranta de otel Bernard Guenee urmareste fiecare idee, fiecare principiu, ne poarta din Catalonia notarilor transformati in istorici pana in manastirile benedictine si cisterciene, unde cartile de istorie erau legate cu lanturile de pupitre, din austeritatea teologilor pana in voiosia alaiurilor princiare intesate de oameni de litere dispusi sa inscrie pentru eternitate ispravile monarhilor, in schimbul banilor ori sinecurilor. Printre multe altele abordeaza si spinoasa problema a adevarului in istorie, ori mai bine zis o transeaza cu mana de chirurg, impartind atat sursele istorice cat si autorii in creatori de autenticitate sau in opusul acesteia. De multe ori, din contrastul ideilor medievale raportate la ideile moderne reiese o sursa inepuizabila de amuzament, ca de exemplu la calculul varstelor umanitatii si a datei exacte la care a Inviat Isus Hristos, lucru intamplat dupa toate calculele savante pe 27 martie, si necontestat prea vehement in ciuda faptului ca in anul respectiv 27 martie nu cadea duminica.

2023-05-12 02:10:43

0

eBook Istorie si rasism. Ideea de rasa de la Iluminism la Donald Trump - Maria Sophia Quine

O lucrare, fara doar si poate, interesanta desi cam scurta despre rasism. Trateaza evolutia ideii de rasism de la nasterea sa pana in ziua de azi incercand sa mentina in permanenta un echilibru acolo unde, in realitate, nu prea exista. De la conceptul de rasa biologica la cel de rasa culturala autorii jongleaza la limita dezastrului cu diferite concepte, teorii, care au dus la tragicele razboaie ale secolului al XX-lea. Cu o tema atat de delicata argumentatia lor este mereu in pericol sa alunece fie in directia unei justificari a rasismului derivata dintr-o reactie instinctiva a cititorului de a respinge o idee prezentata prea sumar cum ar fi cea a raselor ca produs cultural, fie in directia unei negari totale a intregului concept de rase, negare imediat contrazisa chiar de autorii insisi prin argumente subsecvente. Faptul ca cel putin conceptul modern de rase umane isi are originea in iluminism este relevant pentru o intreaga directie de actiune a iluminismului dar din pacate prea putin analizat de autori din aceasta perspectiva. Nu si-au dorit o critica a iluminismului ci doar o prezentare scurta si cat mai obiectiva a unor idei, respectiv corectarea unor idei mai vechi din perspectiva modernitatii, care se vrea antirasista sau chiar arasista. Autorii se afla cu adevarat pe teren minat deoarece, pe de o parte, nu pot furniza o definitie a rasei umane, ei considerand conform principiilor moderne ca nu exista asa ceva, iar pe de alta parte trebuie sa faca ordine intr-un noian de idei, principii si actiuni politice si militare care au la baza conceptul de rasa umana, toate acestea referindu-se cu alte cuvinte la ceva ce nu exista.

2023-04-10 11:40:40

0

eBook Frunza - Mihai Buzea

eBook Frunza - Mihai Buzea

O prezentare si o analiza, in acelasi timp, a destinelor post-revolutionare ale unor romani obisnuiti. Influentat de Svetlana Alexievich, dupa cum recunoaste cu eleganta, Mihai Buzea da cuvantul personajelor sale si le lasa sa-si descrie singure traiectoriile prin Europa, prin lume în general, în căutarea unui sens și a împlinirii personale, sau macar a unui adăpost. Fidel doar partial sistemului Alexievich, nu se poate abtine de la comentarii pe marginea povestirilor prietenilor sai. Dar aceste comentarii sunt exact cele care dau sare si piper cartii. Mihai Buzea nu este un simplu colector de naratiuni, el are propria varianta asupra evenimentelor narate de prieteni si suporta in permanenta, uneori cu dificultate hilara, diferentele de viziuni si chiar reprosurile prietenilor. De altfel, faptul ca se cantoneaza in perimetrul narativ al unui numar redus de persoane si acelea cunostinte apropiate ba chiar rude, il indeparteaza in mod decisiv de sistemul Alexievich care se bazeaza tocmai pe un numar mare de opinii personale ale unor necunoscuti ca sa creeze impresia de autenticitate si obiectivism. Opiniile catorva persoane, oricat ar fi de elaborate si de interesante, raman totusi subiective. Dar dincolo de asta, Mihai Buzea reuseste sa creioneze imaginea acestei generatii, a doua plecata de la tara la oras, generatia nascuta direct la oras, crescuta in blocurile impersonale de inspiratie sovietica. Generatia care, in mare parte, si-a gasit sensul in afara granitelor Romaniei.

2023-04-05 12:42:20

0

eBook Fantoma iese din scena - Philip Roth

Roman al senectutii, Fantoma iese din scena, ne prezinta celebrul alter ego al lui Roth intr-o profunda criza existentiala. Scris cu mana sigura a maestrului romanul nu reuseste totusi sa atinga profunzimea celor mai vechi. Un sentiment de neputinta si inutilitate strabate intregul text si il mineaza. Iar referirile la pierderile de memorie nu imbunatatesc lucrurile.

2021-10-07 03:00:06

0

eBook Potopul - Henryk Sienkiewicz

eBook Potopul - Henryk Sienkiewicz

Ceea ce uimeste, la o relectura efectuata in prezent, este, pe de o parte, aglomerarea de date istorice in defavoarea naratiunii, iar, pe de alta parte, atitudinea antisemita a autorului. Nu doar ca romanul abunda in formulari peiorative la adresa evreilor, dar considera ca de la sine inteles si absolut normal ca acestia sa plateasca in repetate randuri aventurile politice si militare ale clasei conducatoare din statele in care traiesc. Ceea ce in realitate era pur si simplu un jaf ne este prezentat ca o contributie normala si de bun simt, aproape voluntara.

2021-08-02 12:00:02

0

eBook Zuleiha deschide ochii - Guzel Iahina

Daca prima jumatate a romanului mai e cum mai e, autoarea incercand si reusind, intr-o oarecare masura, sa expuna tragedia traita de tatari si, in general, de popoarele turcice din URSS in anii terorii staliniste, chiar si fara sa mentioneze macar o singura data numele lui Stalin, in a doua parte reuseste contra-performanta de a reabilita imaginea comandantului de lagar. Mai mult chiar, reuseste sa transmute iadul GULAG-ului intr-o poveste cu accente epopeice de genul ``Cum am cucerit Estul``, uitand, se pare, faptul ca, spre deosebire de pionierii americani care s-au dus in Vest din proprie initiativa, in marea lor majoritate, dincoace, deportatii au fost dusi in Est, impotiva propriei lor vointe. De asemenea, descrierea vietii din lagar este la ani-lumina distanta de ceea ce cunoastem din marturiile consemnate in ``Arhipelagul GULAG``. Iar daca ne referim la virtuti strict literare, ``O zi din viata lui Ivan Denisovici`` a lui Soljenitin, ar fi trebuit sa constituie un punct de reper si, eventual, o frana pentru efuziunile de-a dreptul lirice ale autoarei. Mai mult de atat, personajele au profunzimea psihologica a unui banc de platici.

2020-08-06 11:39:14

0

eBook Lebedele de pe Fifth Avenue - Melanie Benjamin

O poveste admirabil spusa despre ultimii ani ai aristocratiei americane, din perspectiva vietii si operei lui Truman Capote, vazut de autoare ca fiind cel care a aplicat lovitura finala lumii bune new-yorkeze, prin dezvaluirea unor secrete de alcov.

2020-08-05 10:54:14

0

eBook Iata-ma - Jonathan Safran Foer

eBook Iata-ma - Jonathan Safran Foer

Un roman fabulos despre iudaism in modernitate. Despre evreii care au refuzat sa-si invete urmasii idis pentru ca doreau ca ei sa fie americani. Despre faptul ca ne amintim si apreciem doar mortii, dar nu dam doi bani pe cei care au supravietuit atrocitatilor secolului al XX-lea. Despre ce inseamna Israelul si despre ce sunt israelienii. Totul vazut prin fanta ingusta a unei familii normale aflata in plina criza de identitate.

2020-05-14 12:28:08

0

O mie de femei albe - Jim Fergus

O mie de femei albe - Jim Fergus

O moderna oda adusa ``bunului salbatic``, intruchipat aici de amerindieni, cu sfioase accente lirice, in descrierile naturii si cu puternice accente feministe. Umorul si ironia de la inceput se pierd pe parcurs, intr-o volbura narativa si intr-o incercare discutabila de a deslusi motivatiile si trairile unui grup de femei, efectuata de un barbat.

2020-05-08 11:13:07

0

eBook Tangoul Vechii Garzi - Arturo Perez-Reverte

O poveste de iubire amestecata cu oarece istorie a tangoului si spoita cu nuante sahiste, desfasurata pe doua continente, la bordul unui pachebot luxos, hoteluri de mare clasa si spelunci argentiniene, narata cu talentul si priceperea obisnuite la Reverte. Daca nu ar fi fost introduse si aspectele de spionaj ar fi fost chiar mai bine.

2020-05-05 10:43:06

0

eBook Viata privata a dinastiei Tudorilor - Tracy Borman

O rapida insa interesanta trecere in revista a istoriei dinastiei Tudorilor din perspectiva vietii private. Nu este doar o insiruire de mici amanunte de genul hainelor, mancarurilor, mobilierului, vietii curtenesti, din epoca respectiva, ci in permanenta este accentuat rolul politic al acestor amanunte, felul in care dinastia Tudorilor s-a folosit de conceptul de viata privata a monarhului pentru a consolida insasi institutia regalitatii si puterea dinastica.

2020-05-05 10:43:06

0

Sfarsitul singuratatii - Benedict Wells

Sfarsitul singuratatii - Benedict Wells

Scrisa intr-un ritm alert si cu o densitate narativa care trimite la Bernhard Schlink, cartea este o analiza a modului in care vietile a trei frati sunt afectate de moartea parintilor intr-un accident de masina. Lipsita de umor, de ironie si autoironie, care ar fi fost poate necesare avand in vedere insiruirea de evenimente tragice prezentate, inclusiv sinuciderea unui scriitor la vila sa din Elvetia, ramane interesanta prin efortul laborios de a reconstitui personajele prin franturi de amintiri reprimate.

2020-04-02 01:00:06

0

Venetia - Jan Morris

Venetia - Jan Morris

Nu este un ghid de calatorie si nici o istorie a Venetiei. Mai degraba o colectie de impresii, povesti, istorii, reflectii si sfaturi turistice. Scrisa bine, cu nerv si uneori chiar cu umor. Destul de bine documentata, pe partea istorica si artistica. Nu intra in multe amanunte, din nici un domeniu, iar asta este o calitate. Putin mai greoaie in partea a doua, unde se mai pierde din umor. Impresiile autoarei despre caracterul venetienilor sunt delicioase.

2020-04-01 12:00:31

0

Uriasul ingropat - Kazuo Ishiguro

Uriasul ingropat - Kazuo Ishiguro

O incercare literara interesanta, construita pe trei dimensiuni: pe de o parte o privire istorica aruncata asupra momentului de fuziune a populatiei bretone cu cea saxona in Anglia de dupa regele Arthur, pe de alta o introspectie cu privire la rolul memoriei in definirea umanitatii, iar la urma, o reflectie indurerata asupra dorintei naturale, umane, de a fi impreuna chiar si in moarte, dorinta imposibil de indeplinit. Vedem cum se ciocnesc cele doua lumi, cea veche, bretona, creatoare de legende in care fiinte mitice isi intretaie pasii cu oamenii, intruchipata de un dragon batran si bolnav care nu se trezeste din somn, ori din agonie, nici chiar atunci cand este amenintat direct, si cea noua, saxona, care distruge toate aceste legende si vechi credinte, intruchipata de un razboinic tanar si plin de viata. Care, evident, va ucide dragonul.

2020-03-18 12:38:09

0

Vreme ciudata la Tokio - Hiromi Kawakami

La fel ca in ``Pravalia de maruntisuri a domnului Nakano`` Hiromi Kawakami promoveaza un stil literar suplu, direct, simplu si introspectiv. Dar aceasta simplitate este una specific japoneza, plina de sensuri si de subtilitati. Iar pentru amatorii de mancare japoneza, chiar daca in subsidiar, este o etalare efervescenta de meniuri, de la supa de ciuperci proaspat culese la balena.

2020-03-16 09:00:06

0

eBook Ungurii despre romani. Nasterea unei imagini etnice - Sorin Mitu

Ne aflam in fata unei lucrari de exceptie. ``Ungurii despre romani`` practica o trecere in revista a istoriei romanilor, din perspectiva ungurilor. Ne sunt prezentate cu lux de amanunte teoriile istoricilor si intelectualilor maghiari cu privire la originea romanilor, la rolul si locul romanilor in organizarea statala a Transilvaniei si mai apoi a Ungariei si Imperiului Habsburgic. Incercarile de cooperare dintre romani si unguri precum si conflictele dintre ei sunt explicate si motivate, printre altele, tocmai de viziunea, ori mai bine zis de iluziile pe care ungurii si le-au facut cu privire la caracterul romanilor si la pozitia lor politica. O lucrare documentata la sange, cu un aparat critic impresionant. Felicitari autorilor! Gabriel Patrascu

2020-03-05 11:00:06

1